Bemanningsföretagens årsmöte och gala: Ulla Murman Upplysningspristagare – tre nya i styrelsen

Ulla Murman fick årets Upplysningspris vid den årliga Bemanningsgalan som hölls igår, tisdag. Ulla Murman startade en skrivbyrå 1953. Idag heter hennes företag ManpowerGroup.
Susanne Bagger, Gabriella Pifrader och Åsa Edman Källströmer valdes in som nya ledamöter i Bemanningsföretagens styrelse vid årsmötet som hölls tidigare på dagen.

”Bemanningsföretagens Upplysningspris 2016 tilldelas Ulla Murman för att hon med stort mod och trotsig vilja banade väg för den moderna bemanningsbranschen genom att utmana monopolet på arbetsförmedling och arbetsmarknadens förlegade regler.
Ulla Murman är en sann näringslivspionjär och entreprenör vars skrivbyrå med två skrivmaskiner i Gamla Stan 1953 idag är ett av Sveriges största bemanningsföretag.”

Så löd motiveringen när Ulla Murman under stort jubel och stående ovationer fick Bemanningsföretagens Upplysningspris vid den sjätte årliga bemanningsgalan i Stockholm på tisdagskvällen. Priset delades ut av Bemanningsföretagens förbundsdirektör Henrik Bäckström och styrelsens ordförande Lars Forseth, och publiken visade att Ulla Murman var ett populärt val av pristagare.

- Ullas insatser som pionjär och entreprenör kan inte överskattas, säger Henrik Bäckström om årets pristagare.

- Det är mycket svårt att föreställa sig den moderna matchningen på dagens arbetsmarknad utan det idoga arbete hon gjort sedan 1950-talet. Hon krattade manegen för oss som jobbar i branschen idag, säger Henrik Bäckström.

Ulla Murman är den som med rätta kan kallas den svenska bemanningsbranschens urmoder och Grand Old Lady. Hon startade skrivbyrån Stockholms Stenografiservice 1953. Idag heter företaget ManpowerGroup. Ulla Murman har stått inför skranket i åtta rättegångar för olaga arbetsförmedling, och fälldes i sex av dem.

I en intervju inför boken Hyrt går hem (Anders Johnson, Informationsförlaget 2010) sade hon:
När jag var i Högsta Domstolen för andra gången sade domarna i klartext att vi kommer att fälla dig, tyvärr. Men vi anser nog att du bör gå till riksdagen och få en lagändring på detta.”

Den lagändringen dröjde nästan fyrtio år.

Ulla Murman var också 1967 en av initiativtagarna till den första svenska branschorganisationen inom bemanning, Svenska kontorsserviceförbundet, och deltog vid grundandet av den internationella organisationen Ciett i Paris samma år.

Tre nya ledamöter i Bemanningsföretagens styrelse
Vid Bemanningsföretagens årsmöte som hölls tidigare på dagen utsågs tre nya ledamöter till styrelsen.
Susanne Bagger från Amendo, Gabriella Pifrader från Alpha CE och TNG’s Åsa Edman Källströmer ersatte avgående ledamöterna Helena Skåntorp, Patricia Olby Kimondo och Morten Werner.

Det är sjätte året i rad som Bemanningsföretagen genom Upplysningspriset lyfter fram en person som ökat kunskapen om och förståelsen för branschen.

Mer information om årets och tidigare pristagare finns på Bemanningsföretagens webbplats, pressrummet