Årets Kritikerpris går till Darko Davidovic

Årets vinnare av Bemanningsföretagens Kritikerpris är Darko Davidovic, förbundsjurist vid IF Metall. Motiveringen till årets kritiker lyder: För att genom en kristallklar öppenhet och ett pedagogiskt förhållningssätt via moderna plattformar ha visat en skarp förmåga att lyfta perspektivet kring de bemanningsanställdas villkor, dock alltid med modet att visa vad som uppfattas som brister och fel.

Årets vinnare av Bemanningsföretagens Kritikerpris är Darko Davidovic, förbundsjurist vid IF Metall sedan hösten 2011.

Motiveringen till årets kritiker lyder:

– Darko Davidovic är en mycket värdig pristagare av Bemanningsföretagens Kritikerpris. Vi delar inte alltid samma åsikter, men det är ett privilegium att få föra konstruktiva diskussioner med Darko Davidovic om de bemanningsanställdas villkor, säger Bemanningsföretagens förbundsdirektör Henrik Bäckström och fortsätter:

– Det behövs fler personer som Darko Davidovic, med konstruktiva och tydliga synpunkter och viljan att använda nya sätt att nå ut. Han tar ett tydligt ansvar för sina åsikter, och köper inte alla argument i diskussionen.

De övriga nominerade till årets Kritikerpris var Ylva Johansson, Socialdemokraternas talesperson i arbetsmarknadsfrågor och arbetsmarknadsforskarna Eskil Wadensjö och Pernilla Andersson Joona vid Stockholms universitet.

Det konstruktiva samtalet i den sanna akademiska andan har varit i fokus för årets nomineringar och årets vinnare.

– Som branschorganisation tycker vi det är viktigt att föra en dialog även med de som inte alltid håller med oss, och lyssna när kritiken är konstruktiv. Det är den typen av åsiktsbrytningar som skapar dynamik och utveckling, avslutar Henrik Bäckström.

Priset, ett diplom och en minnessak i glas, delas ut i kväll den 9 maj vid Bemanningsföretagens galakväll av Bemanningsföretagens ordförande Lars Forseth, Manpower och förbundsdirektör Henrik Bäckström.

Kritikerpriset delas ut för andra året i rad. Förra årets vinnare var egenföretagaren och den tidigare ombudsmannen Sam Dandemar.

Förbundsdirektör Bemanningsföretagen

Gabriella Sebardt