Utredningsmiss bäddar för trubbel

Bemanningsutredningen har haft som uppgift att föreslå hur det nya EU-regelverket om bemanningsföretag ska införas i Sverige och har efter mer än ett års arbete presenterat sitt förslag för regeringen. Men utredningen har på avgörande punkter misslyckats. Förslaget missar nämligen att uppfylla en av EU-direktivets huvudmålsättningar; att alla de hinder och begränsningar som riktas mot bemanningsbranschen och dess anställda ska tas bort.

Smålänningen 2011-04-08, GD.se 2011-04-11, Tidningen Ångermanland 2011-04-09

Bemanningsbranschen är sedan tjugo år en del av den svenska arbetsmarknaden. Trots det innehåller det svenska regelverket flera omotiverade begränsningar mot bemanning. Hinder riktade mot bemanningsföretag och dess anställda finns både i lagstiftningen och i kundföretagens kollektivavtal.

Exempelvis får visstidsanställda i bemanningsbranschen inte a-kassa mellan anställningarna på samma sätt som i alla andra branscher. Begränsande regler finns även i MBL. De undantag som Arbetsförmedlingen i vissa fall gör från kraven på varseltider vid driftsinskränkningar gäller inte för bemanningsföretag.

Majoriteten av begränsningarna finns i kundföretagens kollektivavtal. 2010 ställdes hårda fackliga krav om nya begränsningsregler mot att anlita bemanningsföretag. Bland annat förhandlingsskyldighet och eventuell prövning i skiljenämnd när ett företag vill anlita bemanningsföretag. Sådana begränsningar kan inte motiveras i ett läge där bemanningsföretag har egna kollektivavtal och där EU-lagstiftningen kräver att begränsningar ska tas bort. Genom EU-direktivet får bemanningsföretag rättsligt stöd att driva detta krav, oavsett vad utredaren kommit fram till.

Att bemanningsbranschen har lyckats med konststycket att både skapa flexibilitet för kunderna, trygghet för de bemanningsanställda och sänka trösklarna på arbetsmarknaden, borde motivera bättre villkor för bemanningslösningar istället för tvärtom.

Utredarens förslag till regeringen uppfyller varken EU:s krav eller regeringens uppdragsbeskrivning. Det är därmed ofullständigt. Utredaren har inte gjort sitt jobb. Om förslaget skulle bli verklighet bäddar det för juridiska tvister och nya Lavalrabalder. Det vore bättre om regering och riksdag redan från början fick genomföra EU:s bemanningsdirektiv på ett korrekt sätt. Därför bör regeringen omgående ta fram ett bättre förslag, det hastar eftersom direktivet skall vara infört i Sverige vid nästa årsskifte!


Henrik Bäckström, förbundsdirektör Bemanningsföretagen